27 Aralık 2016 Salı

Toplumsal Değişim Sempozyumu Kitabı Yayınlandı

25-27 Mart 2016 tarihleri arasında İstanbul'da düzenlenen Toplumsal Değişim Sempozyumunda sunulan bildiriler kitap olarak yayınlandı. Toplumsal Değişim Enstitüsü tarafından basılan kitapta, Türkiye'nin farklı üniversitelerinden 30 civarı akademisyenin sunduğu bildirilerin metinleri yer almaktadır.

Kitap resmine tıklayarak kitabın pdf formatını indirebilirsiniz.



Toplumsal Değişim Sempozyumu kitabında benimde "Üretim Toplumundan Tüketim Toplumuna Geçiş ve Değer Dönüşümü" adlı bildiri metnim yer almaktadır. Bu metni üniversite yıllarımda hazırlamıştım. Sempozyum vesilesi ile yeniden gözden geçirerek, düzenlemiş ve sunmuştum. Aşağıda metnin özeti yer almaktadır:

"Özet: Geç modern/post-modern topluma geçiş ile birlikte toplumun temel dinamiklerinde önemli değişmeler baş göstermeye başlamıştır. Kapitalizmin ilk ortaya çıktığı dönemlerde üretim kavramı ön planda iken, geç modern/post-modern döneme geçiş ile birlikte üretim kavramı yerini tüketim kavramına bırakmıştır. Üretim toplumundan tüketim toplumuna geçiş ile birlikte bu yeni toplumda, yeni kavramlar da ortaya çıkmıştır. Tüketim toplumunun varlığını sürdürebilmesi için kitleleri üretilen ürünleri tüketmeye teşvik etmesi gerekir. Bunun için özellikle tüketim toplumunun baş aktörü sayılabilecek alışveriş merkezleri ile birlikte, kitle iletişim araçları, reklam, marka, moda, kredi kartı gibi yeni argümanlar ortaya çıkmıştır. Bu argümanlar aracılığıyla topluma üretilen ürünün tüketilmesi telkin edilmektedir. Tüketim toplumunda temel amaç tüketmek olduğu için salt maddi nesnelerin tüketimi değil, bir takım değerlerin de tüketime sunulduğu görülmektedir. Bu minvalde, tüketim toplumunda bedenin tüketilmesi, zamanın tüketilmesi ve mekânın tüketilmesi ön plana çıkmaktadır. Özellikle Jean Baudrillard’ın Tüketim Toplumu adlı çalışmasında bedenin tüketimine vurgu yapması, John Urry’nin Mekânları Tüketmek adlı eserinde mekânın değişen anlamına değinmesi ve David Harvey’in zaman-mekân sıkıştırılmasından bahsetmesi, tüketim toplumunda yaşanan değer dönüşümünün hangi boyutlarda olduğunu göstermektedir. Bu çalışmanın temel amacı, üretim toplumundan tüketim toplumuna geçiş sürecinde yaşanan değer dönüşümünü, tüketim toplumunun temel parametrelerini dikkate alarak ve belli ideal tiplerden hareketle ortaya koymaktır. Bu bağlamda, üretim toplumundan tüketim toplumuna geçiş, tüketim toplumunun temel parametreleri ve tüketim toplumunda tüketilen değerler başlıkları altında yaşanan toplumsal değişim ve beraberinde gelen değer dönüşümüne vurgu yapılmaktadır.

Anahtar Kavramlar: Üretim toplumu, tüketim toplumu, beden, zaman, mekan"

Bildirinin yayınlanmış tam metnine ulaşmak için aşağıdaki bağlantıya tıklayabilirsiniz:




Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Yorumlarınızı bekliyorum